چیلر تراکمی اصلی ترین تجهیز سیستم سرمایشی ساختمان بوده و وظیفه ی خنک کردن آب در سیستم های تهویه مطبوع یا فرایندهای صنعتی را به عهده دارد. چیلر تراکمی در انواع هوا خنک و آب خنک طراحی و تولید می شود ، در نوع آب خنک مبرد توسط آب (به واسطه برج خنک کننده ) خنک می شود . این سیستم معمولا در شرایط آب و هوایی مرطوب کاربرد ندارد.
اجزا مورد نیاز این سیستم که محصول نهایی آن آب خنک است شامل چیلر آب خنک، برج خنک کننده ،  الکتروپمپهاو لوله کشی های مربوطه میباشد. تولید سرمایش در چیلر آب خنک بر اساس سیکل تراکمی – تبخیری کار است
عملکرد چیلر تراکمی آب خنک به این صورت است که : آب گرم ورودی به چیلر وارد بخش اواپراتور میشود در این بخش لوله های مسی حاوی مبرد گرمای آب را گرفته و و آب خنک را مجددا به کویل های هواساز یا فن کویل انتقال میدهند . اکنون مبردی که دمای آن بالا رفته و به گاز تبدیل شده وارد کمپرسور و سپس به کندانسور آبی رفته و مجددا توسط آب دمای آن کاهش و به مایع تبدیل میشود و نهایتا مبرد مایع پس از عبور از شیر انبساط مجدد به اواپراتور برمیگردد . ونهایتا آب گرم شده در کندانسور به برج خنک کننده منتقل شده و دمای آن کاهش میابد .
در برج خنک کننده دمای آب با روش تبخیری و پاشش آب کاهش می یابد و نهایتا آب مجددا به کندانسور برمی گردد
چیلر تراکمی آب خنک در فضاهای سربسته نیز امکان نصب دارد اما بخش برج خنک کننده حتما باید در فضای باز نصب شود .
چیلرهای آب خنک دارای راندمان و ضریب عملکرد بالاتری نسبت به چیلرهای هوا خنک بوده و از این رو ظرفیت برودتی اسمی پایین تر و ابعاد دستگاه نیز کوچکتر میباشد .
هزینه نگهداری این چیلرها نسبت به نوع هوا خنک بیشترمی باشد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *