چیلر تراکمی اصلی ترین تجهیز سیستم سرمایشی ساختمان بوده و وظیفه ی خنک کردن آب در سیستم های تهویه مطبوع یا فرآیندهای صنعتی را به عهده دارد. این تجهیز در انواع هوا خنک و آب خنک طراحی و تولید می شود. در نوع هوا خنک مبرد توسط هوا (به واسطه الکتروفن های کندانسوری ) خنک می شود . چیلر تراکمی هوا خنک که محصول اصلی آن آب خنک است  شامل اواپراتور – کمپرسور – کندانسور و شیر انبساط می باشد
عملکرد چیلر تراکمی هوا خنک به این صورت است که : آب گرم ورودی به چیلر وارد بخش اواپراتور می شود در این بخش لوله های مسی حاوی مبرد گرمای آب را گرفته و و آب خنک را مجددا به کویل های هواساز یا فن کویل انتقال می دهند . اکنون مبردی که دمای آن بالا رفته جهت کاهش دما وارد بخش کندانسور می شود.
در چیلر با کندانسور هوایی یا همان چیلر تراکمی هوا خنک تعدادی مبدل حرارتی کندانسور از نوع هوا خنک (شبیه رادیاتور) وجود دارد که به شکل V روبروی هم قرار گرفته و از درون لوله های پر پیچ و خم آن، سیال مبرد عبور می کند.
فن های موجود در بالای کندانسور، هوا را از میان کندانسور هوایی عبور داده و گرمای اضافه مبرد را می گیرند و به هوای اتمسفر منتقل می کنند. سپس مبردی که دمای آن کاهش یافته به اواپراتور رفته و دمای آب گرم منتقل شده به چیلر را کاهش و آن را خنک می کند.
چیلر تراکمی با کندانسور هوایی معمولا در فضای آزاد مانند پشت بام یا حیاط یک ساختمان نصب می شود.
چیلر تراکمی هوا خنک به دلیل تناسب با انواع شرایط اقلیمی ، حفظ منابع آب و سهولت نگهداری بیشتر مورد استفاده می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *